Sømærkerne ved Vesterhavet
25 unikke sømærker tronede engang langs den jyske vestkyst. I dag står kun de elleve tilbage.
Strækningen langs den jyske vestkyst var tidligere en yderst befærdet handelsvej i Europa. Englændere russere, tyskere og hollændere sejlede den vej med deres varer. Det var dengang søvejen var den hurtigste transportrute – lang tid før flyvemaskiner og Autobahn.
Det lunefulde Vesterhav
Mange skibe klarede dog ikke turen i det lumske Vesterhav. Navigationsudstyret var primitivt eller ikke-eksisterende, og hundredevis af skibe kæntrede, fordi de fejlvurderede, hvor på havet de befandt sig. Så for at hjælpe søfarerne med bedre at kunne orientere sig ude på det åbne hav, blev der rejst sømærker, også kaldet båker.
Elleve overlevende sømærker
25 styk blev rejst i perioden 1884-1885, hvoraf havet allernådigst har ladet de 11 stå tilbage i dag. 11 unikke geometriske figurer, der er knyttet til hvert sit sted. De resterende 14 er slugt af det grådige hav, der årligt æder en bid af klitterne. Sømærkernes gavnlige effekt kunne hurtigt mærkes dengang i slutningen af 1900-tallet. Færre skibe gik ned, nu hvor skibene havde et pålideligt pejlemærke til lands.
Dansk kulturarv
Hvor sømærkerne tidligere fungerede som primitive GPS’er for de sejlende, har de i dag primært betydning for os, der færdes i det bakkede klitlandskab. Ligesom det er tilfældet de andre steder langs kysten, skaber sømærket i Vedersø identitet og minder os om en dramatisk fortid på kysten. Alle elleve geometriske træfigurer langs vestkysten er i dag fredet, som en del af dansk kulturarv.
Det truede sømærke
Sømærket i Vedersø var for få år siden tæt på at lide samme triste skæbne, som mange af de andre vesterhavsmonumenter. En række lokale sommerhusejere satte sig dog for at redde den lokale båke, som stod et meget udsat sted i klitterne. Det private initiativ sørgede for at skaffe de nødvendige tilladelser til at flytte sømærket længere ind på land. Og økonomisk fandt projektet støtte i en fond under den danske rederigigant A.P. Møller Maersk.
Sømærkets redning
I 2011 var redningen endeligt i hus, og det lykkedes endda at bevare det oprindelige træ fra 1884. Redningen af det vartegn, som har reddet hundredevis af liv. Og som i dag er et letgenkendeligt navigationsmærke på land og et minde om dengang vestkysten var hele Europas barske motorvej.
Vil du høre mere om det barske liv langs vestkysten før GPS og andet moderne navigationsudstyr, så besøg Strandingsmuseum St. George i Thorsminde.
Sømærke ved Vedersø
Det 11 meter høje sømærke ved Vedersø klit blev rejst i 1884, og fredet i 1997. I 2007 oprettede lokale borgere en gruppe for at bevare Båken, da den var slidt af vind og vejr. Den blev derfor i 2011 ...
Sømærke ved Årgab
Sømærket ved Årgab er fra 1884, og blev fredet i 1997. Sømærket er 12 meter højt, og er beliggende 1.5 kliometer syd for Hvide Sande ved Vesterhavet. I 2012 blev sømærket fornyet, og derved genetabler...
Sømærke ved Haurvig
Haurvig Sømærke er en flot båke langs hovedvej 181 ved den jyske vestkyst. Ved båken er der en P-plads, som giver adgang til toppen, med en unik udsigt.
Sømærke ved Kærgaard
Havmærket ved Kærgaard blev opført i 1885, og fredet i 1997. Sømærket er ved Kærgård Strand, som er en smuk sandstrand mellem Børsmose og Henne Strand. Lige ved siden af sømærket er der parkeringsplad...
Sømærke ved Ringebjerge
Sømærket ved Ringbjerge blev rejst i 1884, og istandsat i 1899. Den 13 meter høje båke er beliggende 2 kilomenter syd for Vejers Strand, og blev fredet i 1997. Området omkring sømærket er utroligt smu...