Historier fra Hvide Sande Havn
Havnen opstod omkring slusen, som blev bygget i 1931. Fiskeri og byggeri af fiskekuttere var i mange år de vigtigste erhverv. I dag satser man på også at bygge skibe til helt andre formål.
Der bygges stadig fiskekuttere i Hvide Sande - men også skibe til andre formål end fiskeri. Hvide Sande Skibs- og Bådebyggeri byggede for eksempel i 1993 fregatten Sct. Georg III, der skulle fungere som flydende restaurant i Tivolisøen i København. Fregatten blev søsat i forbindelse med Tivolis 150 års jubilæum.
Håndværkere fra Hvide Sande tager hvert år til København for at vedligeholde fregatten.
Andre skibsbyggeropgaver
Bådebyggererhvervet har også andre opgaver som blandt andet reparation af ældre træskibe. Det gode skib Fulton, som frem til 1987 var opdragelsesskib for unge med den kendte Mogens Frohn Nielsen som skipper, kommer hver vinter på bedding i Hvide Sande for at blive vedligeholdt.
Her bygges desuden off shore-serviceskibe til vindmølleindustrien, supply-skibe samt færger og andre passagerskibe.
Hvide Sandes redningsbåde
I 1933 fik Hvide Sande sin første redningsbåd. Det var en stor og meget betydningsfuld opgave at være redningsmand, dels fordi forholdene for besejling var dårlige, og dels fordi båden dengang var en åben båd.
Redningsfolkenes arbejde gik frem for alt andet, og folk i byen holdt altid øje med, hvad der foregik, når redningsbåden sejlede ud. Det gjorde de også den stormfulde december nat i 1951, som skulle blive en ganske forfærdelig nat. Båden kæntrede, og fem besætningsmedlemmer druknede tæt på land, uden at nogen kunne gøre noget. En mindesten er rejst på nordsiden af slusen til minde om de fem redningsfolk, og på kirkegården i Nr. Lyngvig står ligeledes en sten til minde om dem.
I dag ligger en helt moderne redningsbåd, Emilie Robin, i Hvide Sande. Det er en havgående motorbåd på cirka 65 tons, bygget i 1989 til minimum fire besætningsmedlemmer. Den skyder en fart på cirka 11 knob. Skibet er udstyret med både radar, forskellige radioer, pejleredskaber, walkie-talkie, navigator, videoplotter og lænsepumpe.
Derudover har redningsvæsenet en let, hurtiggående redningsbåd på cirka 6,5 tons, som kan sejle 35 knob - samt en Tornado Gummibåd og en redningsbil med specielle dæk og indrettet til at kunne transportere en båre fra kysten ind til ambulancen.
Rutesejlads på Ringkøbing Fjord
Indtil 1955 var der erhvervsrutesejlads på fjorden. Motorskibet Kysten med plads til 155 passagerer, som ejedes af Rutebilfirmaet N.N.Møller & søn i Ringkøbing, blev formentlig indkøbt, fordi der var problemer med at købe dæk til rutebilerne efter krigen. Skibet skulle således aflaste busserne ved at bringe både mennesker og fragt over fjorden.